att ha en plan.

     Publicerat: 2010-05-13 Kl: 10:19:13 | I kategori: Min graviditet | 4 kommentarer

jag har väldigt många planer inför mitt föräldraskap. jag har en bild om, hur jag gärna vill att det ska bli, och hur jag vill vara som mamma. som förstagångsmamma märker jag att man ständigt blir överkörd och nertryckt av mammor som redan har barn, som skrattar lite hånfullt nästan, och konstaterar att "inget blir som man tänkt lilla du".
men det kan ju aldrig vara fel att ha en plan? något att försöka hålla sej till? sedan är jag ju inte dummare än att jag förstår att saker och ting kanske inte alls tar den vändning jag planerat. men sådant är ju hela livet! inte bara att få ett barn i sitt liv.

tillexempel vill jag att mitt barn ska sova i sin egna säng så fort som möjligt och jag kommer göra allt för att få detta att fungera så tidigt jag kan. genom att förbereda mej, läsa, prata med andra mammor, så försöker jag så gott jag kan att göra mej en bild av, hur det gärna ska få bli när bebisen är här, och hur jag tillsammans med bebisen kan nå det målet.

jag vill att bebisen ska kunna dricka från flaska så tidigt som möjligt. inte för att jag inte vill amma, det vill jag, men för att det för mej är jätteviktigt att markus får vara en naturlig del av vår bebis vardag. att markus har en stund om dagen som bara är hans, där han kan mata bebisen. detta vill jag få att fungera så snabbt som möjligt.

jag vill kunna börja arbeta en kväll i veckan, såfort jag själv känner mej fysiskt redo för det. flera ggr har jag blivit överkörd av argumentet att "hoho, du kommer inte vilja lämna din bebis och gå å jobba". det hoppas jag innerligt att jag kommer kunna! jag hoppas att jag kommer kunna lämna mitt och markus barn, till sin pappa 6 timmar per vecka. det är ju markus barn åxå! jag vill inte vara en mamma som inte kan lita på att pappa klarar jobbet. för mej är det jätteviktigt att markus har egen tid med sitt barn.

jag vill ha ett barn som klarar att sitta ensam en stund här och då. jag vill inte ha ett barn som bara nöjjer sej med att bli runt-buret. jag tror att alla tjänar på att bygga upp en självständighet.

jag vill kunna få ha min bild, mina planer och mina tankar kring föräldraskap utan att bli överkörd av andra mer vana mammor. jag är stensäker på att en plan är bättre än ingen plan alls. jag vet att saker kan te sej helt annolunda när dagen väl är kommen, men att ha ett mål att sikta mot, kan aldrig göra någon skada.

det är JAG säker på!

Postat av: Kicki

Jag gillar din plan!

2010-05-13 @ 11:51:52
URL: http://flinar.blogspot.com
Postat av: Babbett

Håller med Kicki!

..och det funkade för mig. Inte riktigt det där med egen "pappatid" iom. att första dottern inte hade någon pappa till hands just då. Fast när lilltjejen var 6 mån. började jag jobba på helgerna när hennes pappa var ledig.

Det merd att sova i egen säng och att bebisen ska kunna aktivera sig själv en liten stund på golvet funkade iaf!

You go girl!

2010-05-14 @ 12:20:09
URL: http://babbett.blogg.se/
Postat av: Frida

Sen är det ju säkert aldrig riktigt illa menat om någon säger något sånt. Tror mera bara att folk känner igen sig när dom hör sånt där och just hur det aldrig blir som man riktigt planerat. Så man blir säkert lite nostalgisk och "prata med sig själv" när man säger "Så blir det nog inte".

2010-05-14 @ 21:01:06
Postat av: Belliz

Exakt! Känner igen så mycket du skriver i din blogg! Är ungefär lika långt i graviditeten som du och det är jätteroligt att läsa om dina tankar och funderingar. Det här med att alla hela tiden säger "det blir inte som man tänkt sig" och "Du har ingen aaaning", det blir man rätt trött på.. Jag kommer också ha en plan och idé om hur vi vill ha det, men såklart inse att det kan komma att ändras utan att det blir nån katastrof för det. Go girl!

2010-05-17 @ 14:37:26
URL: http://www.belliz.net

Det är kul med kommentarer så lämna gärna ett avtryck =)

MEN, läs gärna inlägget innan du kommenterar.

OM DU BARA HAR TÄNKT GÖRA REKLAM FÖR DIN BLOGG/TÄVLING WHATEVER SÅ KVISTA IVÄG NÅNANNANSTANS! TACK! (din kommentar kommer ändå bara raderas och inte klickar jag mej till din blogg heller!)


Vem är du?:
Kom ihåg mig?

Mail: (publiceras ej)

Din bloggadress, så jag kan hälsa på hos dej =) :

Kommentar: