Svar på kommentarer

     Publicerat: 2012-06-20 Kl: 21:26:29 | I kategori: Svar på kommentarer | 0 kommentarer

Hädanefter kommer jag använda mej utav svarsfunktionen när nån av er ställer en fråga bland kommentarerna. Är det något speciellt svarar jag nog med ett inlägg om det är något som jag vill skriva mer om, men annars kommer jag använda den nya svars-funktionen, som enligt mej är väldigt efterlängtad! :)

Svar:

     Publicerat: 2012-06-12 Kl: 22:06:22 | I kategori: Svar på kommentarer | 0 kommentarer



Pja, vem vet? Bara Kerstin hehe. Men hon äter bra periodvis här hemma. Osmart maktkamp för hennes del dock, det är ju hon som får gå hungrig, så man får ju hoppas hon kommer på andra tankar med tiden isåfall :)

TACK NAT!

     Publicerat: 2012-05-08 Kl: 22:50:43 | I kategori: Svar på kommentarer | 0 kommentarer




Varför har jag inte tänkt på det? Har ju tillåmed sådana i badrumskåpet! :)

Svar:

     Publicerat: 2012-03-26 Kl: 11:56:09 | I kategori: Svar på kommentarer | 0 kommentarer

Svar till Åsa:




Den är köpt på gamla hedeliga Lindex. Det är en tunika men jag drog kanske till lite väl med storleken så det blev en klänning hehe. Hon lär iaf kunna ha den länge :D



Svar till Nat:




Jasså tycker du att jag har det? Haha! Försöker tänka på vad vi köpt som vårkläder till K. Hon har fått ett par vind och vattenavvisande överdragsbyxor och en vatten och vidavvisande skaljacka, dom båda är från Lindex. Tycker deras FIX-kollektion är bra! Hon har vanliga gummistövlar, och sina PAX-snöboll från i vintras, men nu utan raggisar i, samt ett par sneakers med "högt" skaft, alltså som går upp mot ankeln, tänkte att det var bättre än lågskor på dagis mtp sandlådan åså. Sedan har hon ett fleeceställ att ha under skalkläderna om de tär lite kyligare.

Jag känner själv att jag har NOLL koll på vad barn ska ha på sej haha. Har ett helt lass med ytterkläder på dagis och lämnar över ansvaret på Kerstins fröknar, för dom har bättre koll än mej :D

Svar:

     Publicerat: 2012-03-18 Kl: 08:56:02 | I kategori: Svar på kommentarer | 2 kommentarer



Svar till Linda


Det verkar inte som att man nånsin gör något med mjölktänderna utan dom får bara vara som dom är. Nu var detta åxå väääldigt små flisor så det är inget som kommer störa Kerstin, inte ens kosmetiskt. Jag skulle TRO att om dom slår ut flisor som är större och det blir vasst att man kanske slipar till kanter åså så att det inte är obehagligt. Men det är bara ett antagande.
Röntgar gör man för att se så att inte rötterna blivit skadade. Antar att det kan hänga ihop med att permanentanlagen kan påverkas. I K's fall såg allt bra ut :)

Svar ang Kerstins jacka

     Publicerat: 2012-02-26 Kl: 12:53:54 | I kategori: Svar på kommentarer | 0 kommentarer



Några har undrat: Jackan kommer från Villervalla och är i stl 92.


Kerstin är 82cm lång och väger 9,7kg och behöver ha stl 92 för att den ska räcka ända till hösten. Har man ett större barn skulle jag nog nästan rekomendera att köra på 98 tom, dessa jackor verkar ganska små i storlekarna. K har i vanliga fall 80/86 i kläder. Jag köpte 86 först och den passade jättebra, men kände att ska den räcka vår/sommar/höst får vi ta en större och vika upp ärmar och ha tjocktröjja under till en början.

Svar:

     Publicerat: 2012-02-09 Kl: 08:18:49 | I kategori: Svar på kommentarer | 0 kommentarer

Vart har du köpt skorna?

Adidasskorna är köpta på Heppo.se. Dom finns även på tex Brandos.se med Heppo har 30 dagars fakturatid och Brandos bara 14 dagar, så jag köpte på Heppo.

Jackan har jag köpt på Villervalla.se =)

Svar:

     Publicerat: 2012-01-09 Kl: 22:54:02 | I kategori: Svar på kommentarer | 1 kommentarer




Ja alltså jag har provat allt... Sedan så vid 7 är vi inte vakna och välling det tar hon bara om jag gömmer drickamuggen med välling i så hon hittar den själv, inget jag kan servera henne i sängen eller så....
Vi äter frukost vid 9... sedan så äter hon ungefär som du skrivit. Fast ger jag henne mellanmål mellan lunch och middag äter hon absolut ingenting alls till middag. Hon äter nååågot lite mer om hon inte får något alls mellan målen...

såhär äter hon:

9.00 frukost (välling och/eller macka brukar jag erbjuda)
12.00 lunch (varm mat)
16.00 middag (varm mat)
18.45 kvällsmat (yougurt eller gröt)

ibland blir det såhär:

9.00 frukost
12.00 lunch
16.00 mellanmålsaktigt
18.40 varm middagsmat med oss.

dagisdagarna blir såhär:

7.45 frukost (välling eller macka)
11.00 lunch
14.00 mellis (gröt, macka, fil, lite olika på dagis!)
16.30 mellis (när vi kommer hem)
18.40 middagsmat

provade ge middag när vi kom hem direkt men det funkar inte då det blir lite sent och hon då totalvägrar kvällsmaten. att ge lite lättare mål när vi kommer hem direkt har hon ätit hyffsat innan hon lägger sej av "riktig mat".

Kerstin har ju krånglat med maten i perioder under hela sitt liv egentligen. Det har ofta varierat från vecka till vecka med att äta skitbra och äta inget alls. Bara att nu håller dom här strul-perioderna i sej längre och längre och dagarna hon äter bra blir färre och färre. Jag har kontaktat BVC idag så hon ringer säkert mej imorgon.


Tack för input!!!!

Svar:

     Publicerat: 2011-12-16 Kl: 21:52:21 | I kategori: Svar på kommentarer | 1 kommentarer



Hej Anna!


Kul att du gillar bloggen =)

Ja, Kerstin är väldigt lätt. Jag tror det beror på dels att hon i sin personlighet är "lätt" men åxå mkt pga mej (jag tar åt mej där haha). Jag har från början "uppfostrat" henne till att vara självständig med fokus på att lösa problem själv och att klara sej på egen hand. Jag har låtit henne ha tråkigt och gnälla, varit iskall bara och på såvis har hon lärt sej att mamma har inte alltid tid/ork/lust/möjlighet att serva mej med saker att göra utan man får hitta på något själv om man har tråkigt. Och framförallt har hon alltid fått lära sej att med gnäll å skrik kommer man ingenvart med den här morsan ;).

Jag tror att jag i en dels ögon är hårda iskalla hjärtlösa häxmamman haha, förmodligen är dessa personer sånna mammor som jag själv anser är hönsiga curlingmammor :P . Men jag har en glad trygg unge så jag tror helt på min filosofi för jag tror man gör sitt barn en otjänst genom att vara allt för beskyddande och curlande...

SÅ, hennes personlighet och sättet jag "uppfostrat" henne på tror jag har lett till att hon är en självständig, företagsam och trygg individ. Och det är även den bilden de flesta får som träffar Kerstin, inklusiva personalen på hennes dagis =)

Vi har faktiskt varit förskonade från gnäll och gnöl. Jag vet inte riktigt varför. Kerstin har alltid sovit väldigt bra och det tror jag är en bidragande orsak till att hon jämt är på bra humör. Hon har aldrig haft någon klängig period eller någon mammig period... Inte pappig heller... Alltid varit självständig och glad.


Nu blev det nog mer än ett svar på din fråga :)

Svar:

     Publicerat: 2011-11-23 Kl: 10:14:06 | I kategori: Svar på kommentarer | 1 kommentarer

Till dej som undrar...

JAG tycker att ordet skola är förknippat med prestation, måsten och ja ångest, gaah ska min dotter börja i SKOLAN redan? 1,5 år gammal? Nej, jag vill inte det. Vi kommer säga dagis.

Ingen av de förskolepedagoger i min bekantskapskretts som jag talat om detta med har något emot ordet dagis eller dagisfröken. Problematiken med pedagogernas yrkesstatus ligger på en helt annan nivå. Samma nivå som att undersköterskor tex borde tjäna mer och ha bättre status, mtp det fantastiska jobb dom gör.

Jag undrar åxå hos vem problematiken ligger, hos oss föräldrar eller hos dagisfröknarna? Det är som när man anmälde Nogger black för rasism. Hos vem ligger problemet då? Hos dom som döpte glassen eller dom som faktiskt tyckte det var rasistiskt?

Nog om detta, tack för ditt engagemang, hoppas du kan fälla in dina taggar snart, för allas trevnad.

Svar:

     Publicerat: 2011-11-22 Kl: 22:16:12 | I kategori: Svar på kommentarer | 4 kommentarer



"Det handlar inte om vilka ord du eller någon annan använder utan vilka värderingar som ligger i de använda orden. Vad menar du att ditt barn går till för verksamhet när du säger dagis?"



Jag tror att du läser in lite mer än vad som är nödvändigt i det jag skrivit. Jag stör mej på att ständigt bli rättad. När jag var på en öppen förskola och det pratades om förskolor och jag uttryckte mej med "dagis" och "dagmamma" så tittade den pedagogen(?) på mej som om jag pratade grekiska baklänges, och jag fick till svar "ööhh? menar du förskola? och familjedaghem?".

Jag nedvärderar inte förskolepedagoger och har full respekt inför deras kunnande och utbildningar. Men jag tycker att "dagis" är ett himla passande ord för verksamheten. Jag tycker inte om att introducera ordet "skola" när barnen är så små. Skola förknippar jag med krav och prestation, betyg... Jag vill inte blanda in det i min dotters liv ÄN. Förskolan är för mej ett ställe där mitt barn är på dagen, där det finns utbildad och/eller personal som är lämpliga för yrket, som kan vägleda min dotter på den nivå hon befinner sej i livet. Jag vill att hon ska få måla, rita, leka, busa, sjunga utan krav.

För mej innebär ordet förskola ångest. Dagis låter mycket gulligare och mer passande i en ettårings vardag. Men det finns ingenting alls i den åsikten som nedvärderar personalens utbildning och kunnande.

Förövrigt tycker jag att ordet "bajsnödig" är enormt beskrivande och målande i riktigt krystade och pretantiösa sammanhang! :P

Svar:

     Publicerat: 2011-11-22 Kl: 10:43:20 | I kategori: Svar på kommentarer | 11 kommentarer



Folk får kalla mej precis vad dom vill. Det förändrar ju inte mitt yrke om dom kallar mej djursjukvårdare, sköterska eller hon där i glasögonen... När jag får min legitimation sedan och då är legitimerad djursjukskötare, ska jag då åxå börja rätta folk när dom säger "sköterska"? LEGITIMERAD DJURSJUKSKÖTARE heter det!

Jag tycker det är jävligt bajsnödigt när man blir rättad om man säger dagis. FÖRSKOLA heter det. Och förskolepedagog... vad är det för ord egentligen för en 1,5 åring. Är förskolepedagogerna såpass otrygga i sin yrkesroll att dom känner sej förminskade och nedtrampade för att man kallar dom fröken eller dagisfröken? Eller att man kallar förskolan för dagis? Varför?

svar:

     Publicerat: 2011-11-06 Kl: 20:32:23 | I kategori: Svar på kommentarer | 0 kommentarer



Svar:

     Publicerat: 2011-10-09 Kl: 23:30:40 | I kategori: Svar på kommentarer | 0 kommentarer



Hej!

Den där lila jackan är från Lindex och är i stl 86. Den är dock lite väl stor kan jag tycka. Jag borde nog köpt 80 istället såhär med facit i hand. Kerstin har i övrigt stl 74/80 på kläder, men jag köper endast i 86 nu och viker hellre upp ärmar och byxben i hopp om att plaggen ska kunna passa ett litet tag framöver. På hennes overall har jag köpt 86.

Det är verkligen svårt det där! Man vill ju att dom ska kunna ha det över säsongen, men samtidigt kan det ju inte vara allt för stort. Mitt tipps är att ta med barnet och prova i affären. Jag fick lära mej att man ska kunna greppa tag i grenen på en overall, då ska det finnas space att växa i den över en vinter.

Svar:

     Publicerat: 2011-09-21 Kl: 20:07:49 | I kategori: Svar på kommentarer | 0 kommentarer



Hallå!

Jag skriver bara texten i textprogrammet och skärmdumpar den. Jag har ju en mac å då är komandot cmd+shift+4 och då markerar man det man vill skärmdumpa. Så jag vet inte riktigt hur du gör med PC, men det kanske nån annan vet :)

Om du har en blogg, så lämna gärna adressen, vore kul å hälsa på! Jag följer i princip alla bloggar som nånsin kommenterat på min blogg, speciellt mammabloggar :)

Svar:

     Publicerat: 2011-09-18 Kl: 21:44:09 | I kategori: Svar på kommentarer | 0 kommentarer



Hej!


Rent spontant är svaret på denna frågan Nej. Jag vill inte ha fler barn. Det lilla jag hann tänka på barn innan jag fick Kerstin var att jag ville ha ett barn. Ett. Men jag hann aldrig botanisera bland barn-tankarna eftersom Kerstin kom oplanerad. Och min känsla har inte förändrats. Jag är jättenöjd med Kerstin och känner inte att jag vill ha fler barn. Därimot säger jag inte att jag inte kommer vilja ha fler barn i framtiden. Det kan ju förändras. Men en sak är iallafall säker.

OM jag och Markus nångång skaffar ett till barn kommer det vara för att vi båda vill och önskar ett till barn, och inte för att man måste eller borde skaffa ett syskon till Kerstin.

Om det är två år fram i tiden eller tio, har jag ingen aning om. Jag har ingen aning om den känslan ens kommer.

Många säger att ett syskon är det bästa man kan ge sitt barn. Det talas ofta om syskon som om det är något en bra förälder GER sitt barn. Syskon måste alla ha. Den kärleken är obeskrivlig. Det ska inte gå för länge mellan barnen då har dom ingen nytta av varandra.

Jag blir både irriterad och lite ledsen när jag läser och hör sådant. Jag är ensambarn och har aldrig i mitt liv ens tänkt tanken på hur det skulle varit att ha ett syskon. Jag har aldrig längtat efter ett syskon eller varit avundsjuk på dom som haft. Jag har haft världens bästa uppväxt och skulle aldrig nånsin ha velat dela den med ett syskon. Jag vet ju inget annat än att vara "ensambarn" och ser inget negativt i att Kerstin eventuellt blir ett "ensambarn".

Så svaret är nej, jag vill inte ha fler barn. MEN, jag säger inte att den känslan inte kan förändras med åren :)

Svar:

     Publicerat: 2011-09-17 Kl: 09:31:00 | I kategori: Svar på kommentarer | 1 kommentarer



Hallåj!!


Ja, jag har skurit små hål där jag trätt igenom remmarna :)

svar:

     Publicerat: 2011-08-31 Kl: 12:36:03 | I kategori: Svar på kommentarer | 0 kommentarer



K ligger rätt för sin egen kurva, som hon följer fint
. Hon ligger en kurva under "medelkurvan" på vikt, och en kurva över "medelkurvan" på längd :)
När hon föddes låg hon nååågot över medel på vikten och längden men hon dippade snabbt under. Hon har aldrig gjort någon rasande viktökning utan har sakta gått upp stadigt i vikt längs med sin kurva :)

svar:

     Publicerat: 2011-08-29 Kl: 22:41:01 | I kategori: Svar på kommentarer | 0 kommentarer



Hej! Eeva var sjuk, så det är framflyttat till onsdag :)

svar:

     Publicerat: 2011-08-29 Kl: 14:26:20 | I kategori: Svar på kommentarer | 1 kommentarer



Hallåj!


Det är superenkelt! Jag lägger in det som en bild, som jag bara gjort i Openoffice, typ Word :)
Tidigare inlägg