Kerstin och dagisvilan...

     Publicerat: 2012-05-24 Kl: 19:13:22 | I kategori: Kerstin | 2 kommentarer

... the never ending story...

Som många av er som följer min blogg vet, så har det ju varit mycket strul runt Kerstin och vilan på dagis. Hon sover helt enkelt inte. Det tog nog en dryg månad innan hon började somna på vilan, och sedan sov hon en period, varje dag. Detta gjorde att vi istället för att få hem en övertrött grinig gnällspik som däckande klockan 18, fick hem en glad och go tjejj som la sej strax efter 19 som det ska vara.

Vi trodde ju saken var biff iom att hon började somna och har så gjort ett bra tag. Men nu är vi där igen.. Förra veckan sov hon en av dagarna och denna veckan har hon inte sovit nångång. Hon är jättetrött när det är sovdax på dagen, men dom säger att hon lixåm nickar till, men precis innan hon somnar så är det som att hon kommer på att "oj nej vad fasen nu höll jag ju på att somna!" och hon VILL inte sova. Dom sover ju på madrasser och hon vill bara krypa runt, och blir jättebusig, pratar och tjoar, skrattar och lever runt. När fröknarna säger att hon ska ligga stilla, och lägger henne igen blir hon vrålförbannad och börjar fäkta och skrika hehe. Och dom KAN ju inte tvinga henne, det går ju inte. Somnar hon inte så somnar hon inte.

Dom har försökt lite olika grejjer för att få henne att sova, som att vart i rummet hon ligger tex. Ignorera hennes bus och se om hon tröttnar när hon inte får uppmärksamhet, som har provat att hålla "fast" henne... Inget fungerar. Nu övar dom på att hon bara ska vara tyst där inne iaf, inte börja busa, utan att bara ligga eller sitta och vara tyst och få lite vila på det viset iallafall.

Jag hade som förslag idag, om dom kanske kunde prova lägga Kerstin efter att alla andra somnat. Att K är med den fröken som städar efter middagen och när alla somnat, att dom då går in med henne i sovrummet. Då är det helt tyst där inne, inget att se på, inga att störa, och en fröken kan fokusera helt och hållet på bara K. Man kanske då även bryter denna vana genom att situationen blir lite annolunda. Detta var en bra idee tyckte fröken, så dom ska prova imorgon.


Till Nat:
Vet att du skrev att dom haft samma problem med din son, och att han nu sover i en resesäng i en städskrubb. Vet du Nat - Att jag la ju fram detta förslag sist, precis det, resesäng i en skrubb. Dom förstod min tanke men vi fick nej från chefen pga brandsäkerhet och sådana saker...

Tillägg:

Flera har frågat om hon inte sover i vagn, och svaret där är nej. Hon har aldrig sovit i vagn frtm när hon var spädis å sov på promenader åså... Så att lägga henne i en vagn är inget hon förknippar med att sova.
Postat av: mittsolsken

min son (20 mån) har med svårt att somna på dagis trots att alla barnen där har en egen växasäng eller , för dom mindre spjälsäng. Jag tror han har somnat i sängen 2 ggr på 3,5 månader och då bara max en kvart.



Nu gungas han i vagnen istället och sover i den och det funkar bra, han sover ungefär en timme. Nu vet jag inte om K somnar i vagn men det har funkat här iallafall :)

2012-05-24 @ 20:55:51
URL: http://mittsolsken.blogg.se/
Postat av: Nat

attan va irritersamt ;/

2012-05-26 @ 15:51:40

Det är kul med kommentarer så lämna gärna ett avtryck =)

MEN, läs gärna inlägget innan du kommenterar.

OM DU BARA HAR TÄNKT GÖRA REKLAM FÖR DIN BLOGG/TÄVLING WHATEVER SÅ KVISTA IVÄG NÅNANNANSTANS! TACK! (din kommentar kommer ändå bara raderas och inte klickar jag mej till din blogg heller!)


Vem är du?:
Kom ihåg mig?

Mail: (publiceras ej)

Din bloggadress, så jag kan hälsa på hos dej =) :

Kommentar: