hönsmamma?

     Publicerat: 2011-01-04 Kl: 13:25:51 | I kategori: Mamma-tankar | 9 kommentarer


hur tänker ni nu kring detta med att utsätta bebisen/barnet för alla smittor som florerar? tänker på tex svininfluensan...


jag själv är faktiskt lite restriktiv med hur mycket jag tar med mej kerstin ut bland folk just nu. vintern är ju alla bakterier och virus största högtid, och var å varannan är ju sjuk. jag vill inte på något sätt överbeskydda henne och tycker egentligen att det är bra att dom utsätts för lite skit så immunförsvaret får stärkas. men vart går gränsen? är man en hönsmamma för att man inte tar med bebisen ut i stora folkmassor, typ köpcentrum osv? jag vill inte vara överbeskyddande men samtidigt inte utsätta henne för en onödig risk.

änsålänge har kerstin inte varit sjuk. inte ens lite snuvig, trotts att både jag och markus haft influensa, förkylning och magsjuka. hon är alltid med i mataffären, och jag är absolut inte rädd att folk hälsar på å sånt. men just nu är jag lite mer försiktig... jag vill inte att kerstin ska åka på nån elak influensa bara för att jag minsan inte ska vara en mes och att hon minsan ska härdas.

-vart går gränsen för överdriven hönsmamma och för att utsätta för onödiga risker?
-ska man släpa med sin bebis bland virus och baciller, bara för att slippa bli stämplad som fånig?
-hur vet man vad som är lagom dos med baciller?
Postat av: Emma

Jag tycker att det är jättesvårt. Sist vi var hos läkaren med Nico sa han att bebisar ska utsättas för många virus under sitt första år för att deras immunförsvar då byggs upp... men hur kul är det med en sjuk bebis? Och hur skall man veta att de inte blir supersjuka?



Vi undviker att ta med Nico bland mycket folk nu i dessa förkylnings- och influensatider... Har tex valt att inte gå till Öppna förskolan utan vänta med det för vi vill inte att han skall bli sjuk.

2011-01-04 @ 18:11:05
URL: http://hemmahosknyttet.blogg.se/
Postat av: Johanna

Tjilivippen!

Vi åker till köpcentra med Elma å åker till stora Coop för att handla mat Men vi väljer medvetet tidiga tider vardagar då det normalt sett inte är nästan nått folk ute..

Min bror råkade ut för rs-viruset när han var åtta månader och var nära att stryka med, han fick ligga inne en vecka å har nu astma som följd av detta..

Så de askräcker att gå bland massor med folk.. Sen får man nog känna efter själv var gränsen går. Jag tror inte heller man ska låsa in sig i ett år för självklart måste de utsättas.. Sen kan man ha ren otur när man går i liten folkmassa att råka ut för virus och ha tur man går i större.. Det gäller att välja sina "strider" helt enkelt..

Jag trodde dock Elma åkt på ett virus i början på december, så vi åkte in till akuten, där visade de sig vara förkylning till våran lättnad :)) läkaren informerade oss även då att inte ett enda fall av rs-virus hade kommit in då..

Jag tror att mammakänslorna sätter in i stora folkmassor å att man helst tar sig därifrån om det känns för mycket..

Oj långt svar.. Haha

Kram Johanna

2011-01-04 @ 23:16:37
URL: http://varlilla.blogg.se/
Postat av: Anonym

Jag hade dragit med Riley lite overallt tror jag. Det kommer alltid att finnas en risk for olika virus, varesig det ar i shoppingcentrum, matbutiker eller BVC vantrum. Basta satt att skydda sig mot rs-virus ar val att bara mask over munnen a la Michael Jackson och sprita sig konstant.

Som foralder overfor man ju sa mkt utav sig sjalv till barnet, din oro blir Kerstins oro osv. Hon ar ju direkt uppkopplad till dig sa att saga.



Finns ju dom som blir helt galna over baciller, dar vanner maste sprita handerna innan dom ror barnet osv. sant ar larv enligt mig savida barnet inte har nedsatt immunsystem.



Men tja, vad ar bast? Att dom far en dos med baciller nu eller nar dom blir storre?

Personligen har jag ju inte brytt mig nagot sarskilt over bakterier eller dylikt. Riley har varit forkyld ungefar 1000 ggr och aldrig varit magsjuk forrutom en liten slang av diarre nagon gang under forsta aret. Hon ar ju frisk och kry idag och tror sig sjalv vara ododlig :P



Jag tror nog att man ska ta det lugnt med att oroa sig. Oavsett vad du utsatter henne for nu, sa kommer hon att fa en harlig slang av baciller och slusk ifran dagis :) Det ar en garanterad "Valkommen till dagis"-present som vi alla far :P



Lycka till!

2011-01-04 @ 23:52:21
Postat av: Frida

suck Det vad jag som skrev tidigare inlagget :P Missade att skriva mitt namn.

2011-01-04 @ 23:53:14
URL: http://honungsbulle.blogg.se/
Postat av: Theres

Det enda jag är rädd för att hon ska få är just influensa. Nu har hon ju passerat åldern då det är som värst att få till exempel RS-viruset och liknande. Jag pratade med bvc igår om svininfluensan och om de hade fått några riktlinjer kring hur de ska förhålla sig till vaccin och liknande men de visst inte än. Det hade tydligen blivit ett himla tryck efter senaste dödsfallet... Du har kanske hört att det var en tvååring som dog för några dagar sedan? Fy fan... Stackars föräldrar. Jag kan bara föreställa mig deras sorg och ångest.... Vet inte om jag skulle orka själv.



De vanliga smittorna tror jag dock att det bara är bra att de får. Immunförsvaret utvecklas ju på så sätt.

2011-01-05 @ 10:00:32
URL: http://minbebis.com/blogg/mariatheres
Postat av: Anna - Mamma till Emilia med albinism

Jag kan släng in min åsikt =)

Tror jag har skrivit det förr men vi är överallt =)

Det har vi varit ända sedan hon var liten, vi har ett köpcentrum som heter väla, där tillbringar vi ibland mkt tid, vi är även på ikea, på maxi och även ute i friska luften och går =)



Om de skulle varna för att man inte ska ha små bebisar bland mkt folk hade vi såklart inte gått dit.

Jag tror att det är bra att vistas bland andra folk, hon ligger ju i sin vagn och är inte uppe i deras ansikte, om det är ngt som är luftburet så kan hon bli sjuk bara vi är ute i "friska" luften.



Sedan kan ju personen som kommer hem på besök vara smittad men inte veta om det.



Tror inte man ska "noja" så mkt, så länge man gör som man själv mår bra av, men tror inte att de små tar skada av lite basilusker =)

2011-01-05 @ 10:27:02
URL: http://www.annagirl.se
Postat av: Anna - Mamma till Emilia med albinism

Så kan man ju inte tänka, för då kan man tänka så angående allt.

Då kan hon inte äta chips för man kan få cancer utav det och tänk om du ger henne ett och hon får det.

Lr om kompisen du hälsar på har svininflensa utan att veta om det, då har du tagit henne dit istället för kanske ett köpcentrum med flera hundra som kanske inte har ngt.

Jag tycker att man ska göra det man vill göra trots man har barn, de klarar mer än vad man tror, E har aldrig varit sjuk trots hon har varit ute så mkt.

2011-01-05 @ 11:34:50
URL: http://www.annagirl.se
Postat av: Ulrica

Jag har inte tänkt så mycket på detta förutom att jag självklart undviker att träffa människor som är förkylda eller något annat. För ett tag sedan gick det t.ex. magsjuka här där vi bor och då försökte vi undvika personer som utsatts för smittan så att säga. (lika mycket för min skull för jag avskyr verkligen magsjuka!)

Nu bor vi i ett litet samhälle så det finns inte så stora folksamlingar här men igår åkte vi till IKEA och då var Jonah med. Lite lagom är väl som alltid bäst.

2011-01-05 @ 13:45:12
URL: http://myranulrica.blogg.se/
Postat av: missja

Eftersom bäbisar lätt kan bli väldigt sjuka av ex. rs-viruset så skulle jag vara försiktig. Men visst följa med åh handla mat åså är ju en sak som jag hur försiktig jag än är har tagit med mina barn (när de var bäbisar) för att vardagen ska fungera helt enkelt. Men som när det gick vinterkräksjuka på min sons dagis när hans lillasyster var bäbis, då fick han vara hemma tills det var över. Då hade vi redan haft vinterkräksjuka en gång och det tog min dotter ca 6 månader att återhämta sig viktmässigt efter den...



Däremot är jag som jobbar inom vården noga med handhygienen. Ingen får ta på min kommande bäbis med smutsiga händer..

2011-01-05 @ 16:35:27
URL: http://missja.bloggplatsen.se

Det är kul med kommentarer så lämna gärna ett avtryck =)

MEN, läs gärna inlägget innan du kommenterar.

OM DU BARA HAR TÄNKT GÖRA REKLAM FÖR DIN BLOGG/TÄVLING WHATEVER SÅ KVISTA IVÄG NÅNANNANSTANS! TACK! (din kommentar kommer ändå bara raderas och inte klickar jag mej till din blogg heller!)


Vem är du?:
Kom ihåg mig?

Mail: (publiceras ej)

Din bloggadress, så jag kan hälsa på hos dej =) :

Kommentar: