Att få använda första hjälpen

     Publicerat: 2011-04-13 Kl: 18:48:42 | I kategori: Kerstin | 5 kommentarer

I vintras gick jag en första hjälpenkurs, där man bland annat fick lära sej hur man gör när ett barn sätter i halsen och får igentäppta luftvägar. Detta har jag även fått lära mej på BVC. Idag fick jag använda detta!

Kerstin kabbade runt somvanligt, plötsligt hör jag ett konstigt ljud, typ som hostning åså när jag tittar mot henne är hon helt tyst å man ser att något är fel lixåm, hon fick inte luft! Jag fick ju panik, kollade i munnen, å fick fan ner halva armen i halsen på henne kändes det som... men lyckades få henne "i position" å drämmde henne i ryggen och ut flög en barkbit. hon måste hittat den nånstans jag vet inte vart, jag som städar vaaarje dag :'(

Jag lägger här ut lite bilder över första hjälpen, vid andningsstopp! LÄS MER HÄR!









Postat av: Emma

Sån jäkla tur att du behöll fokus och agerade snabbt så att det slutade bra! Borde verkligen ta och gå en sådan kurs...

2011-04-13 @ 19:46:56
URL: http://hemmahosknyttet.blogg.se/
Postat av: Jennifer

Vilken tur! Duktig du är Sofia! Jag kan tänka mig att man får panik när man inte vet riktigt vad som hänt. Är imponerad att du ändå kunde handla och komma ihåg vad man skulle göra. Det är jag orolig för att jag blir så rädd så jag stelnar till lixom! ..

2011-04-13 @ 19:47:51
Postat av: linda

hu så läskigt! tur att det gick så bra! har själv funderat på den där kursen, men har iaf fått en genomgång på bvc. nu fick jag repetera tack vare dina bilder..

2011-04-13 @ 20:18:40
URL: http://lindae.se/blogg/smallfeet/
Postat av: Grynet

Superläskigt när sånt händer, tur att du agerade snabbt och rätt!

Jag var med om en liknande grej med Nils i somras. Vi åkte bil och han satte en godis i halsen och började harkla sig. Snabbt som attan drog Peter upp han ur bilstolen och fick ut godisen. Jag blev skiträdd!

2011-04-13 @ 20:37:06
Postat av: Therese

Men herregud! Verklig eloge till dig Sofia som hade sån sinnesnärvaro. <3

2011-04-14 @ 09:21:49
URL: http://majfluga.blogg.se/

Det är kul med kommentarer så lämna gärna ett avtryck =)

MEN, läs gärna inlägget innan du kommenterar.

OM DU BARA HAR TÄNKT GÖRA REKLAM FÖR DIN BLOGG/TÄVLING WHATEVER SÅ KVISTA IVÄG NÅNANNANSTANS! TACK! (din kommentar kommer ändå bara raderas och inte klickar jag mej till din blogg heller!)


Vem är du?:
Kom ihåg mig?

Mail: (publiceras ej)

Din bloggadress, så jag kan hälsa på hos dej =) :

Kommentar: