berg-o-dalbana

     Publicerat: 2010-08-28 Kl: 12:56:29 | I kategori: Vardagsprat | 5 kommentarer


fy fasen sikken jobbig morgon... sikka känslostormar man får utstå som mamma. kerstin vaknade vid halv sju igen och efter det var det bara gnäll och skrik. hon ammade typ 5 minuter på sin höjd, somnade, sov i 30 min, skrek, ammade... 5 minuter.. somnade några minuter... osv, blev lixåm inte nöjd och bara skrek vid bröstet åxå. vid 8 lämnade jag henne till mamma, för då var hon lugn, så mamma hade henne så jag kunde sova lite... höll väl en timme, sedan skrek hon igen. försökte amma, gick en stund, men hon blir frustrerad vid bröstet på nåvis fast det kommer massa mjölk... i detta läget kände jag bara att jag vill lämna tillbaka henne till bb! bara jobbigt lixåm. man är svintrött men får inte sova och vet inte vad hon vill. så då sitter man där å grinar med en skrikande bebis som man inte kan hjälpa, hur gärna man än vill. och så sitter man där och har dåligt samvete för att man bara vill göra sej av med henne när det blir sådär jobbigt. känner sej hemsk och dålig som person... suck...

vi la henne sedan i vagnen åså gick mamma en promenad med henne medans jag och pappa åkte till stan ett par ärenden. behövde bara komma bort. å då, medans man är borta så saknar man henne massor <3
väl hemma hade hon sovit i vagnen men sedan skrikit en stund. vad jag helt sonika gjorde när jag kom hem var att ge henne ersättning så mycket hon orkade. jag orkade fasen inte amma henne! speciellt då hon inte verkar nöjd. så får mina bröst vila lite och hinna fylla på sej. NU sover hon som en stock. äntligen. stackars lilla bebis.
man tvivlar ju så på sej själv åxå... är det nå fel på mjölken? så hon inte blir mätt? hoppas det reder sej under dagen. vill ju bara att min älskade lilla kerstin ska ha det bra <3


Postat av: sabina

min amning funkade inte.. han blev inte nöjd.. nu e han supernöjd med ersättning...:)

de vänder...

denna tiden ska du njuta... så vill hon ha flaskan så e det ju jättebra:)



Massa kramar!

2010-08-28 @ 13:31:09
URL: http://sabinamamma.blogg.se/
Postat av: Vicky/Oxygen (från minbebis)

Helt hundra på att din lilla stumpa verkligen får rätt tag på bröstet?

Förstår de måste vara en himla frustration att se henne missnjöd men inte veta VAD hon vill =( Ja får panik själv när Zander av ngn anlending o vilket sällan händer kanske gråter förtvivlat men han har allt... ja blir så ledsen då.

mjölk har du säkert o hon kanske får tag emellanåt men inte alltid fastän du inte själv vet om det? iom hon vill äta så varannan timme el var som du skriver så får hon kanske inte sig så hon blir mätt. de är de svåraste med att amma... att veta! att veta hur mkt de får i sig OM de får i sig osv osv. bara en liten tanke =) kan du inte pumpa? kanske för att checka så att du verkligen HAR tillr med mjölk o därav avgöra från mängden du får ut.. KAN vara de som spökar? för lite mjölk el inte tillr mättande mjölk? kan ta ett tag innan den "rediga" mjölken drar igång de fick ja själv erfara med Zander. ammade inte första två veckorna men kom sen äntligen igång med de. första veckan va hopplös. ja trodde o tyckte redan då att ja hade mkt mjölk men han va inte nöjd så fick bli mkt ersättnig att kompl med då. de var kanske inte näringsrikt nog så han blev mätt... men nu bara rinner de av mig bokstavligt talat. känner mig som en kossa hahaha. hm. jadu mkt att tänka på.



hoppas de reder sig!!

2010-08-28 @ 14:23:17
URL: http://www.No3.se
Postat av: Anonym

Det kan även vara magknip! Min lilla skriker också vid bröstet samtidigt som hon försöker suga..Jag kan se det på henne då hon böjer på kroppen samtidigt som hon skriker och vill suga. BM säger att det händer att dem sväljer luft, som trycker på tarmarna. Det börjar oftast vid 3 veckors åldern och kan hålla på fram till 3 mån och jag lovar att det är jättevanligt och att det händer nästan alla spädbarn. Kolik beror också på magknip (sägs det) men då skriker oftast bebisen i flera flera timmar!! Det var samma med min, att hon dricker lite, skriker, somnar för att vakna efter 5, 10 min. Jag förstod inte i början men efter ett tag känner man igen symtomen. Det går över. Du kan också testa minifom (om det är magknip). Lycka till

2010-08-28 @ 20:39:53
Postat av: Emma

Jag känner igen mig men jag vet också att har man tålamod så löser det sig. Lita på din egen förmåga, du kommer ha mjölk som räcker och mättar, det gäller bara att ha is i magen. Det tar en stund innan ni är i synk med varandra, det kan ta flera månader till och med och det är helt ok! När det sedan flyter på bra med amningen finns det inget mysigare och härligare än att se barnet som växer av det du producerat alldeles själv=) Kram

2010-08-28 @ 21:26:30
Postat av: Annica

Vet av erfarenhet att man tvivlar på sig själv ibland! Kämpa på så länge du orkar och mår bra. Själv höll jag på att bli psykiskt knäckt innan jag gav upp med Linnéa (hon ammade var 20:e minut på slutet)... Satte in ersättning och ammade bara när jag hade lust. Bättre med glad mamma och nöjd bebis. Inser i efterhand att hon inte klarade av att suga ordentligt (ammade hela tiden med napp) Märker betydlig skillnad nu när jag har Emelie. Hon kan suga:P Utan napp...



2010-08-30 @ 20:32:26
URL: http://anija.blogg.se/

Det är kul med kommentarer så lämna gärna ett avtryck =)

MEN, läs gärna inlägget innan du kommenterar.

OM DU BARA HAR TÄNKT GÖRA REKLAM FÖR DIN BLOGG/TÄVLING WHATEVER SÅ KVISTA IVÄG NÅNANNANSTANS! TACK! (din kommentar kommer ändå bara raderas och inte klickar jag mej till din blogg heller!)


Vem är du?:
Kom ihåg mig?

Mail: (publiceras ej)

Din bloggadress, så jag kan hälsa på hos dej =) :

Kommentar: