Lördag på Akuten

     Publicerat: 2013-01-26 Kl: 18:49:00 | I kategori: Vardagsprat | 5 kommentarer



Mitt lilla nätta knä.....
 
Kul lördag jag fick lixåm... Vaknade med ett knä som var om möjligt, ÄNNU värre än det jag la mej med. Kände bara hur världen lixåm föll samman där på morgonen. Pigg glad unge, hundar som behöver gå ut, åså jag, som knappt kom ur sängen! Ringde närakuten vid Gullmarsplan, och blev rätt otrevligt bemött och meddelad att dom minnsan bara tar snabba fall på helgen. Jahapp... Altså måste jag åka å sätta mej på akuten. det är omöjligt med en 2 åring... Barnvakt... TACK HANNA med familj att nitagit hand om Kerstin idag. En lycklig Kerstin fick nämligen knalla över till Calle och Wille, där hon varit hela dagen medans jag varit på sjukhuset. Dom har åkt pulka och haft jättekul :)

Själv begav jag mej till SÖS... Valde att gå till deras lättakut, för där kommer man ju in i den ordning man kom dit, tillskillnad från vanliga akuten där det är prioritering som gäller. Efter 1h och 40min i väntrummet fick jag komma in. Efter att läkaren lite bekymmrat kollat på knät så fick jag ta akutsänka för att se om jag hade infektion. Resultatet på den var 18... Då blev läkaren osäker, TÄNK om det finns bakterier i knät? Fast jag vet att det inte är så. Mitt liiindrigt förhöjda crp kan bero på att jag har liite ont i halsen, eller det faktum att det är en inflammation i knät lixåm. Han var iaf tvungen att konsuletra ortoped. Ortopeden kommer "snart" sa han. SNART inom humanvården var i detta fall 2 timmar. Efter att ortopeden kollat fick jag nästan tjata mej till att punktera och tömma knät. Dom själva var så rädda för infektioner, men JA jag VET riskerna med att gå in i leder men SÅHÄR kan jag lixåm inte gå. SÅ, tillslut bestämdes det iaf att vi skulle genomföra det hela. Efter steriltvätt, spritomslag, tvätt igen och allt, så sög läkaren ut 80ml ledvätska ur knät och direkt kände jag hur lätt och befriad jag blev!!! Vätskan skickades till lab, och nu på em ringde läkaren och sa att allt var normalt - precis som jag själv sa.

Väl hemma kom min underbara chef Karin med thaimat! SÅÅÅÅ gott, jag som inte ätit på hela dagen! Tack Karin för mat och trevligt sällskap en stund =)

Nu ska vi snart göra kvällen här för Kerstin och sedan ska jag vila vila viiila, och ser fram emot att sova sedan för det blev inte mycket sömn i natt.


Nån kanske undrar vad som är fel med mitt knä... Jag har något som heter Pigmenterad villonodulär synovit, i min knäled, vilket är en godartad tumörform lixåm en överväxt inne i leden, det ser ut som orange tång. Detta leder olika mekaniska besvär, och bland annat kan man drabbas av sådan här hemartros, blodutgjutning i ledhålan.
Postat av: Emma

Aj, det ser ont ut :( Tur att de fick fixat till det tillslut i alla fall. Hoppas det inte gör så ont mer nu.

2013-01-26 @ 19:38:06
URL: http://hemmahosknyttet.blogg.se
Postat av: Bea - Stolt mamma till Alexis & Hailey

Uscha, det är ingen dålig svullnad det där!
Skönt att det ordnade sig med barnvakt så att du kunde sitta där i lugn och ro, det går ju aldrig fort på akuten!

Vad görs åt en sådan åkomma? Eller är det bara något man får finna sig i?

Kram

Svar: man kan ta bort det som är i leden, men de tär svårt å få bort precis allt och det växer i de flesta fall tillbaka, så iom att jag inte har så mkt besvär av det, så har jag inte gjort något åt det. det man gör är isåfall att man ångar inne i knät å allt "dör" åså skrapar man å suger ut det typ.
Sofia

2013-01-26 @ 20:50:43
URL: http://hemmahosbea.blogg.se
Postat av: TC

Hej Sofia!
Hittade ditt inlägg eftersom jag själv har exakt samma problem som du, också höger knä. Jag fick min diagnos för ca 5 år sen. Läkarna opererade och allting kändes bra till en början. Men sedan kom bakslaget. Cystan var tillbaks efter bara 4-5 månader och knäet svullnade upp - igen. Efter det fick jag ca 10 kortisonsprutor med mellanrum på 1-2 månader (svullnaden la sig och kom tillbaks, innan det var dags för nästa spruta). Läkarna insåg att detta inte hjälpte. De beslutade om att testa något nytt, cellgift (tabletter). Efter drygt ett års behandling med olika tabletter så visade det sig att behandlingen inte gått som man hoppats.
3 år efter operationen blev knäet värre då cystan dessutom tagit bort brosk i knäet (typ artros) och det gjorde ont när man gick. Sista utvägen var knäledsoperation (protes). Den operationen har jag nyligen gjort och läkarna sa att det nu ska vara borta. Jag ville bara berätta min story om vad som hänt mig. Jag hoppas det löser sig för din del! Om du har frågor, så hör gärna av dig. Du har min e-mail. Lycka till! :)

Svar: hej!
har vi verkligen samma? jag har ingen cysta i knät, utan en överväxt av ledslemmhinnan lixåm, det sitter i hela leden. när knät svullnar är det fyllt av synovia (ledvätska).
jag har fått kortisonsprutor men det hjälper såklart inte då det inte är någon inflammation som orsakar problemen :/

jag har inte mycket problem nuförtiden. förr när jag jobbade där jag gick på betonggolv hela dagarna var det jättejobbigt.

har du fått diagnosen pigmenterad villonodulär synovit alltså? via biopsi?

tack för du skrev :)
Sofia

2013-04-18 @ 01:48:16
Postat av: TC

Hej igen!
Jag har fått samma diagnos som du. Anledningen till att jag hade en cysta kanske kan bero på att läkaren sa att den var väldigt aggressiv. Det var därför jag fick en ny knäled eftersom det var enda sättet att bli av med det.

Kortisonsprutor är inte bra. Dessutom gör det ont! Jag hoppas du har en bra läkare som har koll på din PVNS. Har du varit på magnetröntgen?
Det värsta för min del var när brosket började försvinna. Det gjorde riktigt ont när man gick, speciellt med ett svullet knä.

Svar: en cysta är ju en vätskefylls struktur, hm, får inte helt ihop det med det jag har, och det jag har är helt godartat.
jag gjorde fört MRT och sedan togs det biopsier via artroskopi. jag har haft likadan ti knät i 15 år och blir varken sämre eller bättre så det känns stabilt iaf.

hur mår u nu då efter du fått ny led?
Sofia

2013-04-18 @ 22:33:59
Postat av: TC

Min är också godartad. Jag tror skillnaden mellan oss är att min var väldigt aggressiv. Bara på några år var jag tvungen till att byta knäled. Du har haft ditt i 15år och det är positivt att det inte har blivit värre.

Har bara gått 3 mån sen jag opererades. Det har varit en jobbig tid med smärta och rörelsehinder. Krävs att man sköter sin träning, sjukgymnastik, och vattengympa har också varit positivt. Men det tar som sagt tid innan det blir riktigt bra. Man måste träna upp musklerna i benet eftersom man tappar i styrka, så det är inte bara knäet som blir drabbat efter en operation... Men det är bättre än vad det var innan, framför allt gör det inte ont när jag går.

2013-04-24 @ 18:04:15

Det är kul med kommentarer så lämna gärna ett avtryck =)

MEN, läs gärna inlägget innan du kommenterar.

OM DU BARA HAR TÄNKT GÖRA REKLAM FÖR DIN BLOGG/TÄVLING WHATEVER SÅ KVISTA IVÄG NÅNANNANSTANS! TACK! (din kommentar kommer ändå bara raderas och inte klickar jag mej till din blogg heller!)


Vem är du?:
Kom ihåg mig?

Mail: (publiceras ej)

Din bloggadress, så jag kan hälsa på hos dej =) :

Kommentar: