Maj-Lis from the inside

     Publicerat: 2012-03-13 Kl: 22:14:39 | I kategori: Vardagsprat | 0 kommentarer

Idag tog jag med mej Maj-Lis till jobbet igen för en second opinion från någon av våra andra veterinärer. Anna kikade ju på henne igår och skrev ut medicin så vi kom igång med behandling. Det var lite stressigt dock, så idag tog jag med henne igen för att kunna kolla lite närmre. Vi har färgat ögat igen och man kan ju lätt kostatera att hon har ett kraftigt sår på sitt öga. Sedan ultraljudade vi även ögonen, för att se om det möjligen sitter något, tex ett höstrå in i ögat. Det gör det inte vad man kan se. Båda ögonen tedde sej likadana på ultraljudet, och ögonbotten är rund och fin. Om något ligger bakom och pressar ut ögat så borde ögonbotten åxå pressas in. Vi kollade även trycket i ögonen, som var ungefär lika på båda. Sedan gick vi vidare med röntgen, och tog en bild uppifrån över skallen. Där ser man inte heller några förändrigar. En tumör eller varböld borde ge iaf någon förändrad täthet på bilden, men man ser inget. Man kan iom detta ANTA att ögat är skadat utifrån, och att det inte orsakas av att en tumör eller liknande pressar på innifrån. Dock kan man självklart inte säga något säkert. Men det känns bra och spännande åxå, att ha kollat såhärpass noga. Nu ska vi behandla ögat i en vecka, sedan får vi se. Ser man ingen förbättring får man överväga att operera bort ögat. Det tar jag ställning till där och då =) Tack mina underbara kollegor för all hjälp! <3



Här ser man ögat på ultraljud. Ögat är den svarta runda mellan kryssen.


Här har vi Maj-Lis skalle röntgad ovanifrån.

Det är kul med kommentarer så lämna gärna ett avtryck =)

MEN, läs gärna inlägget innan du kommenterar.

OM DU BARA HAR TÄNKT GÖRA REKLAM FÖR DIN BLOGG/TÄVLING WHATEVER SÅ KVISTA IVÄG NÅNANNANSTANS! TACK! (din kommentar kommer ändå bara raderas och inte klickar jag mej till din blogg heller!)


Vem är du?:
Kom ihåg mig?

Mail: (publiceras ej)

Din bloggadress, så jag kan hälsa på hos dej =) :

Kommentar: