Svar:

     Publicerat: 2011-11-22 Kl: 10:43:20 | I kategori: Svar på kommentarer | 11 kommentarer



Folk får kalla mej precis vad dom vill. Det förändrar ju inte mitt yrke om dom kallar mej djursjukvårdare, sköterska eller hon där i glasögonen... När jag får min legitimation sedan och då är legitimerad djursjukskötare, ska jag då åxå börja rätta folk när dom säger "sköterska"? LEGITIMERAD DJURSJUKSKÖTARE heter det!

Jag tycker det är jävligt bajsnödigt när man blir rättad om man säger dagis. FÖRSKOLA heter det. Och förskolepedagog... vad är det för ord egentligen för en 1,5 åring. Är förskolepedagogerna såpass otrygga i sin yrkesroll att dom känner sej förminskade och nedtrampade för att man kallar dom fröken eller dagisfröken? Eller att man kallar förskolan för dagis? Varför?
Postat av: Anonym

Jag är inte förskollärare så jag har ingen direkt "sanning" men jag har några tankar om detta fenomen.



Jag tror absolut inte att pedagogerna är otrygga i sin roll men det handlar om samhällets syn på skola och förskola. Det är få yrken som anses vara så "lätta" att vem som helst t.ex. kan vara vikarie. Få yrken som blir så ifrågasatta. Alla har ju gått i skolan och därför tror sig många kunna den världen eller bara för att man är förälder så kan man jobba på en förskola. Verkligheten är långt ifrån så enkel och detta är något som alla inom skolvärlden och dessutom vår regering, vill ändra synen på.



Ett sätt att försöka förändra synen på verksamheten var att göra en läroplan även för barnen 1-6 år. Begreppet dagis står mer för en verksamhet som en barnpassning men det är så mycket mer som bedrivs inom en förskola än det.



Naturligtvis ska inte barnen kalla de vuxna för förskolepedagoger, naturligast är väl ändå att de säger de vuxnas namn istället för fröken etc. Sedan tro jag inte att någon blir stött för att ett barn säger fröken!



Orden är absolut inte det viktigaste utan det viktiga är vilken syn samhället har på verksamheten med våra barn och ungdomar i olika åldrar.



Jämför med en massa andra yrken:

Skulle du vilja lämna din bil till någon som aldrig har reparerat en bil men som har varit med flera gånger i en bilverkstad?



Skulle du vilja träffa en person som jobbar som läkare eller sjuksköterska bara för att de är duktiga på att vara med människor och som själva har haft en del kontakt med sjukvården när de själva har varit sjuka? etc etc



Alltså igen: det handlar inte om orden utan vilken syn vi har på verksamheten inom förskolan.

2011-11-22 @ 12:47:19
Postat av: Markus

Man kan jämföra med hur många yrkesgrupper som helst vilket är helt irrelevant. I det här fallet så vill jag faktiskt att mitt barn ska vara hos någon som faktiskt är bra på att just passa barn.



Så vart kan jag få ha min dotter på ett vanligt gammalt hederligt dagis?

2011-11-22 @ 13:08:34
Postat av: Carro

Jag utbildar mig just nu till förkollärare och kommer inte bry mig om vad jag blir kallad. Barnen säger ju ändå fröken så det spelar ingen roll. Däremot så heter förkolan just förskola för att vi har en läroplan samt mål att sträva mot. Läroplanen finns att hämta som gratis PDF på skolverket.se, hämta hem den och läs om du är intresserad :)



Jag håller med om att det är otroligt fjantigt att hålla på att rätta. Kalla det vad man vill säger jag! Bara man är medveten om skillnaderna som faktiskt finns. Man kan dessutom kolla med förskolorna hur de arbetar och välja en pedagogik som passar bra till vad du själv vill att personalen ska jobba efter. Prata också med personalen. Säg vad du vill att din dotter ska få ut av verksamheten! Det ligger inte bara på de som arbetar att skapa en god förskolemiljö, utan föräldrarnas åsikter är det omöjligt!



Tack för mig! (och förlåt om det blev svamligt)

2011-11-22 @ 13:45:47
URL: http://cherrykola.blogg.se/
Postat av: Någon som undrar

Det handlar inte om vilka ord du eller någon annan använder utan vilka värderingar som ligger i de använda orden. Vad menar du att ditt barn går till för verksamhet när du säger dagis? Om du säger dagis och menar att ditt barn går till en pedagogisk verksamhet så kan inte jag se några som helst problem med det. OM du då bemöter de som arbetar där som pedagoger och inte som barnpassare vill säga och OM du pratar med ditt barn på ett sätt som speglar den värderingen. Om du dock säger dagis och menar att ditt barn går till ett hus där hon blir passad (det vill säga; får mat, får sin eventuella blöja bytt, får en plats att sova på om hon sover middag och att det är någon som byter hennes kläder om de blir blöta etc.) så rimmar det illa med den LAG som säger att den verksamhet som ditt barn går på SKA utgå från att barn är kompetenta individer som utvecklas i samspel med andra barn och vuxna varför det är verksamhetens SKYLDIGHET att utforma dagarna så att dessa är fyllda med lek och aktiviteter som främjar barnens utveckling, med målet att de ska bli trygga individer med ett tilltro till sin egen förmåga. Om det är på (barnpassnings) dagis du vill att ditt barn ska gå så hoppas jag att du meddelar hennes fröknar om att du helst inte vill att hon är med i den pedagogiska verksamheten, att hon inte deltar i de delar av dagen som har ett pedagogiskt syfte utan att du endast vill ha omvårdnad och barnpassning. För självfallet ska din dotter gå på dagis om det är det du vill, men då ska hon ju också få det som ingår i begreppet!



För att använda ditt uttryck så tycker jag att det är rätt bajsnödigt att inte respektera andra människor i deras yrkesroll. Att inte respektera att de gått 3,5-4år på universitetet och att de löpande vidareutbildar sig. Det känns rätt bajsnödigt att tro att barn skulle tycka att deras dagar var tråkigare/jobbigare/ansvarsfullare bara för att deras föräldrar sa förskola i stället för dagis. Likaså känns det väldigt bajsnödigt (vilket vidrigt ord!) och respektlöst att utan att ha tagit del av den reform och de bakomliggande faktorerna till verksamhetens namnbyte och innehållsförändringar skapa en fördomsfull åsikt och döma en grupp människor.



Jag blir glad ända in i hjärteroten varje gång något barn kallar mig för fröken, oavsett om jag jobbar i en förskola eller en skola. Barnen får kalla mig det som DE vill kalla mig och likaså föräldrarna. Det handlar om vilket BEMÖTANDE och vilken INSTÄLLNING som finns i samband med ordvalet. Det handlar inte om vilket ord du eller någon annan använder det handlar om på vilket sätt du använder det och om du använder det på ett medvetet och respektfullt sätt.

2011-11-22 @ 16:41:35
Postat av: Till Marcus

Det är väl bara att hyra en barnvakt? Du kan säkerligen hitta likasinnade föräldrar i din bekantskapskrets och så delar ni på utgifterna för en 19åring som passar era barn hemma hos någon av er.

2011-11-22 @ 17:59:38
Postat av: Markus med K

För att citera en mycket intelligent person "If it looks like a duck, swims like a duck, and quacks like a duck, then it probably is a duck".

2011-11-22 @ 22:09:59
Postat av: Till Markus med K

Det var det jag misstänkte hela tiden; du är en anka!

2011-11-23 @ 09:26:02
Postat av: Till Markus med K

Så om det står "Välkommen till vår förskola" på grinden och de som arbetar där är utbildade förskollärare som arbetar utifrån läroplanen för förskolan och följer de lagar som gäller förskolan är det alltså ett dagis?

2011-11-23 @ 10:50:57
Postat av: Markus

Anka och stolt.

2011-11-23 @ 11:14:28
Postat av: Jennifer

Jösses vilken tråd det har blivit! När jag var liten gick jag på dagis och mitt barn kommer också gå på dagis! Så vad fan spelar det för roll, ungarna kommer i all evighet kalla fröken för just fröken.



Kan inte låta bli att skratta lite här bakom till markus med K! ;)

2011-11-23 @ 12:03:21
Postat av: Markus

Så om det står "Välkommen till vår bilverkstad" på grinden och de som arbetar där är utbildade bilmekaniker som arbetar utifrån den teknik som gäller för en bilverkstad och följer de lagar som gäller för en bilverkstad är det alltså en bilverkstad?



Eller ska titeln på en bilverkstad och dess personal ändras för att dagens bilteknik har utvecklats med åren?



Nej för mig är det bara att sminka en titel, en titel som det dessutom absolut inte är något fel på. Aldrig hört personer som t.ex. Arklöv eller Fossmo skylla sina mindre livsverk på att dom gick på dagis. Vem vet det kanske va deras bästa tid i livet?



Sen skolplaner hit och skolplaner dit, det är bara en holy grail för varje ny regering. Ett projekt där dom gång på gång får låta en ny generation agera mänskliga försökskaniner.

2011-11-23 @ 12:25:31

Det är kul med kommentarer så lämna gärna ett avtryck =)

MEN, läs gärna inlägget innan du kommenterar.

OM DU BARA HAR TÄNKT GÖRA REKLAM FÖR DIN BLOGG/TÄVLING WHATEVER SÅ KVISTA IVÄG NÅNANNANSTANS! TACK! (din kommentar kommer ändå bara raderas och inte klickar jag mej till din blogg heller!)


Vem är du?:
Kom ihåg mig?

Mail: (publiceras ej)

Din bloggadress, så jag kan hälsa på hos dej =) :

Kommentar: