Patient-Polly

     Publicerat: 2011-11-15 Kl: 22:21:40 | I kategori: Bamse & Polly | 1 kommentarer


Stilstudie i tarm

Idag har Polly fått vara patient. Som jag skrev häromdagen är hon inte helt hundra. Så idag har vi tagit blodprov och gjort en kontraströntgen. man ger då en kontrastvätska och tar sedan röntgenbilder med ett visst intervall för att följa hur kontrasten passerar genom tarmen. Man kan då se om det är fri passage överallt, och även se om det finns något föremål i magsäck/tarm. I Pollys fall var det ju den där jädra pinnen hon svalde för 1,5 vecka sedan som vi kikade efter. Trä som ligger i magen suger åt sej kontrastvätskan och man ser då hur det ligger kvar medans resten av kontrasten rör sej vidare i tarmen. Det var dock helt tomt från pinnrester och det har passerat runt hela tarmsystemet utan anmärkning. Den där pinnen måste varit murken och smält i magen...

Nu när vi uteslutit att kräkningarna och det blodiga bajset kunde berott på en corp al (främmande föremål) kan vi gå vidare med att behandla hennes gastrit. Så nu ska Polly äta kortison en period, för att få ner inflammationen i mage och tarm. Hon åt kortison när hon var lite och det hjälpte henne direkt. Sedan får vi se vad nästa steg blir, om det skulle fortsätta trotts medicinering.

Måste bara säga att min chef, tillika vår veterinär Karin är exeptionellt bra! Jag älskar henne! Både som chef och som veterinär. Känner mej SÅ trygg att ha min hund i hennes vård <3
Postat av: Petra

Hoppas Polly mår bättre snart!! och tur att hon har en så bra matte :)

2011-11-16 @ 15:53:40
URL: http://mittvernissage.blogg.se/

Det är kul med kommentarer så lämna gärna ett avtryck =)

MEN, läs gärna inlägget innan du kommenterar.

OM DU BARA HAR TÄNKT GÖRA REKLAM FÖR DIN BLOGG/TÄVLING WHATEVER SÅ KVISTA IVÄG NÅNANNANSTANS! TACK! (din kommentar kommer ändå bara raderas och inte klickar jag mej till din blogg heller!)


Vem är du?:
Kom ihåg mig?

Mail: (publiceras ej)

Din bloggadress, så jag kan hälsa på hos dej =) :

Kommentar: