Kerstins utveckling

     Publicerat: 2011-03-24 Kl: 13:35:14 | I kategori: Kerstin | 2 kommentarer

Jag får ganska ofta frågor kring Kerstins utveckling, sömn och hur hon äter osv, rutiner åså. Så jag tänkte ge en liten uppdatering :)


Våra rutiner just nu:


08.00-08.45 - vaknar
09.00 frukost, 1-1,5 portion gröt med päron/aprikospuré i
11.00 - sova 30min - 1h15min (det är lite olika)
12.00 - (efter hon vaknat) promenad med vagnen
13.00 - 200ml NAN
14.50 - matdax, 1 stor burk puré + 1/3-1/2 burk katrinplommon
15.30 - sova 1-2h
17.00- (efter hon vaknat) mellis. tex banan, yogurt, macka, avocado eller fruktpuré.
20.00 - pyamas, d-droppar, borsta tänder osv
20.15 - kvällsmat. 1 port gröt + 135ml NAN
20.30 - go natt. somnar oftast inom 10min numer.

Tiderna är inte exakta, frtm kvällsmat och läggning, det kör vi alltid exakt samma tid. Beroende på hur mkt hon sovit på förmiddagen, anpassar jag vilken tid jag lägger henne på eftermiddagen åså. Mattiderna håller vi rätt exakt åxå, men blir ju lite olika beroende på när hon vaknar på eftermiddagen.

Hon har nu sedan en vecka börjat få äta mellis själv. Hon äter nu små bitar smörgås på egen hand. Började med 1x1cm bitar men nu gör jag dom lite större. Hon får lite olika, macka å yougurt, eller kanske banan och fruktkopp osv, vi varierar =)

Hon får som ni ser fortfarande ersättning på dagen, men jag kommer snart plocka bort det. Hon kommer sedan få purémat vid 12-13 och mellis vid 15. Och sedan äta med oss vid 18-19 hade jag tänkt, det kör jag igång med om en månad eller så kanske när hon kan äta det vi äter, dvs vant sej vid lite grövre och större bitar =)



Sömn

Kerstin har ju alltid sovit bra. Det är verkligen skönt. Hon lägger sej 20.30 och sover sedan 12 timmar utan minsta pip. Hon vaknar ibland till och surrar vid 6-7 men somnar snabbt om själv. Vaknar hon på natten somnar hon själv om, och hon sköter sin napp själv. Hon har tre nappar i sängen så hon lätt kan hitta en :)

Har funderingar på å snart börja låta henne ha endast ett sovpass per dag, sådär vid 13-tiden. Men väntar lite till. Tycker inte hon är så trött när hon ska sova, så det är möjligt att ett pass räcker för henne.


Utveckling

Hon kryper litegrann men verkar föredra att crawla fram, som en liten visp susar hon fram över golvet! När hon är påväg mot nått hon inte får, å ser att jag reser mej från soffan, sätter hon i en extra växel för att hinna fram till sitt mål, som ofta är en sladd, gardin eller hundarnas vattenskål tex.
Hon reser sej upp på knä, och hon klättrar upp i sin babysitter och i våra knän om man sitter på golvet.
Från en dag till en annan sitter hon helt stadigt och sätter sej upp själv.

Hon säger babababa, vavavava, mamamama och blablablabla :) samt övar sina exatreeemt höra ill-tjut då och då.

En tand är framme i nederkäken och nummer två håller på å bryta sej igenom åxå :)


Längd och vikt

Jag vet inte vad hon väger nu eller hur lång hon är. Men det känns som hon spurtat iväg i längden, hon är säkert runt 72cm skulle jag tro. Men hon är fortfarande smal, inga bebis-dubbelhakor eller tjocka lår åså. Antar att hon väger runt 8kg nu men är inte säker.
Hon har storlek 68 i kläder. Men vi kör 74 i byxor, och hon börjar växa i dom på längden men i midjan är dom stora.



Det var väl det mesta skulle jag tro :)

Postat av: Lina

Oh tackar så hemskt mycket :D



2011-03-24 @ 14:03:09
URL: http://fearsofjune.blogspot.com/
Postat av: Petra

Skönt att hon sover så länge på morgonen! Jag har en liten vilde som tycker det är fullt rimligt att kliva upp innan klockan blivit 7.

Roligt att läsa om utvecklingen! Man glömmer så fort!

2011-03-24 @ 15:25:05
URL: http://superpetrah.blogg.se/

Det är kul med kommentarer så lämna gärna ett avtryck =)

MEN, läs gärna inlägget innan du kommenterar.

OM DU BARA HAR TÄNKT GÖRA REKLAM FÖR DIN BLOGG/TÄVLING WHATEVER SÅ KVISTA IVÄG NÅNANNANSTANS! TACK! (din kommentar kommer ändå bara raderas och inte klickar jag mej till din blogg heller!)


Vem är du?:
Kom ihåg mig?

Mail: (publiceras ej)

Din bloggadress, så jag kan hälsa på hos dej =) :

Kommentar: