babbel avsnitt 2.

     Publicerat: 2011-01-24 Kl: 12:56:43 | I kategori: Mamma-tankar | 3 kommentarer


ska börjas i tid...

haha! när man skriver överskrift "skitnatt" så blir det extra mkt besökare direkt efter, måste komma från FB. som att "oh har dom haft en dåligt natt? jippi det måste jag gotta mej i" haha.

vi var ute på promenad förut, la den tidigare idag så hon sov 11.20-11.50 (istället för 11.45-12-15) min plan med detta är att lägga henne 15.15 (istället för 15.40) för att se om hon vill sova en längre em lur å få vakna av sej själv, eller om hon vaknar tidigare å somnar lite lättare för kvällen. den senaste veckan har jag fått väcka henne 17.30 nämligen, så hon skulle kanske gärna sova lite längre men då måste hon somna tidigare för efter det får hon inte sova. kommer strypa den tiden till 17.00 längre fram åxå, alltså inte sova länge än så på em, å då bör hon lägga sej vid 15... MEN då är åxå kruxet, att får hon då för sej att sova bara en timme så står man där, men en övertrött bebis till kvällen. ja det är en fin blansgång det där, sover dom för mycket på dagen sover dom dåligt på natten, sover dom för lite på dagen sover dom åxå dåligt på natten, eller har svårt å komma till ro iaf. så det gäller att hitta just sin egen bebis sömnbehov och tider för att få allt att rulla :) och när man gjort det, så tycker jag man ska köra rätt fast på dom tiderna, det är tryggt både för en själv och bebisen.

Igår läste jag, att från 4 månaders ålder är bebisen i ett rätt stort behov av att rutiner införs. att dom behöver det då för att skapa en bra dygnsrytm och få tillräckligt med sömn både dag och natt. Fy sjutton va glad jag är att jag införde det redan från början, det verkar betydligt jobbigare att börja med det typ... nu.

förlåt för ännu mer babbel, kanske inte så intressant å läsa hehe..
Postat av: Anna

Tack! Va roligt att ni gillar det :) ska ta och ordna Kerstins plansch btw! Kram å ta hand om er!

2011-01-24 @ 13:49:26
URL: http://annasara.net
Postat av: Ann-Helen

Här sover Ebba sista gången runt 14-15...vaknar hon 16 så vet jag att hon klarar sig till läggdax, men igår tex vaknade hon redan 15....det var en såååå trött en då. Hon fick en powernap 15 min vid 17:00.



Jag är ett stort fan av rutiner...det är det bästa. Allt blir så mycket lättare. FAktiskt!

2011-01-24 @ 14:07:06
Postat av: Filippa

Vi införde rutiner för ett par veckor sedan, alltså strax efter 4 mån. Men innan dess hade han fått bstämma själv och det var ujngefär samma tidet som vi satte som rutiner nu. Nu funkar det kanon och han är glad och "trevlig" mellan sovtimmarna. Här är han vaken mellan 07:30-10:30 sover 10:30-12:30 vaken till ca 15 sover 15:17 (ibland 14:30-16:30) och sen vaken till 19:30 då läggdags. Funkar kanon, så länge det inte ändras något, då störs hela dagen och den lilla glada pojk vi har förvandlas till ett monster att ha att göra med... =P

2011-01-25 @ 10:52:55
URL: http://minbebis.com/blogg/labellavita

Det är kul med kommentarer så lämna gärna ett avtryck =)

MEN, läs gärna inlägget innan du kommenterar.

OM DU BARA HAR TÄNKT GÖRA REKLAM FÖR DIN BLOGG/TÄVLING WHATEVER SÅ KVISTA IVÄG NÅNANNANSTANS! TACK! (din kommentar kommer ändå bara raderas och inte klickar jag mej till din blogg heller!)


Vem är du?:
Kom ihåg mig?

Mail: (publiceras ej)

Din bloggadress, så jag kan hälsa på hos dej =) :

Kommentar: