det går lättare nu...

     Publicerat: 2010-10-15 Kl: 13:08:25 | I kategori: Kerstin | 1 kommentarer


det är otroligt hur utvecklingen går frammåt. på bara 1,5 vecka har det hänt jättemycket med kerstin. hon är såklart mer och mer "med" hela tiden, hon ler när hon ser en, och följer en med blicken och vänder huvudet mot ljudet när hon hör min röst. hon känner klart igen både sin mormor och morfar nu.


men framförallt är hon så mycket lättare att förstå sej på! och jag tror det beror på dels, att man själv såklart lärt känna henne mer, men att även hon själv numer vet lite mer vad det är hon vill. hon äter ju jättebra nu var tredje/fjärde timme och är nöjd och glad större delen av dagen. de gånger hon blir lite gnällig är hon trött. det har både jag och kerstin lärt oss nu. så gnäller hon lägger jag henne i vagnen och hon somnar på en sekund. och sover mellan 30 min och 1,5 timme. på förmiddagen sover hon ett pass på ca 2 timmar. men senare på dagen och kvällen väcker jag henne om hon sover "för länge", fast hon brukar inte sova mer än en timme. man märker åxå tydligt att 1,5-2 timmar är vad hon klarar att vara vaken och sedan är det dax för en liten tupplur. förut kunde hon vara vaken en hel dag och istället bli övertrött. så... allt är helt klart lättare nu.

anledningen till att jag väcker henne om hon sover länge på eftermiddagen/kvällen är för att jag tycker det verkar som hon får bättre nattsömn om jag gör det. hon är alltid glad efter jag väckt henne så det verkar fungera bra. och hon sover ju som en prinsessa på nätterna och har gjort sedan hon föddes. tror minsta antalet timmar jag sovit en natt (sammanlagt då) är 6 timmar. det brukar bli iallafall 8-10 timmars sömn per natt, med ett break för lite mat på sen-natten/tidig morgon. (när hon var mindre var det ofta 2 mat-break).

hon somnar snabbt på kvällen nu åxå, tror att hon lärt sej att det betyder natten när hon läggs i sin lilla säng. det tar bara några minuter innan hon brjar klippa med ögonen och strax därefter sover hon gott, iaf inom 20-30 minuter. förut kunde det ta uppemot 2 timmar innan hon somnade (då låg hon dock nöjd och tyst och vevade lite med armarna och snackade för sej själv). nu somnar hon gott oavsett status när hon lägger sej, pigg, glad, ledsen, trött osv, hon somnar oavsett. förmodligen blir hon nu mer och mer medveten om dag och natt. dom säger ju att man från 6 veckors ålder kan börja introducera rutiner kring dag och natt, att det är då dom kan börja förstå lite granna av det.

jag har kört på rutiner sedan hon var 3 veckor gammal,
med läggdax samma tid på kvällen åså. DÅ visste hon inte vad som skedde, men jag tror ändå detta bäddat för en bra kvällsrutin nu när hon börjar bli mer och mer medveten. hon har åxå från dag ett sovit i sin egna säng vilket gör att det är naturligt för henne, hon har aldrig vant sej vid att sova hos mej eller så. jag hoppas att jag bäddat för en bra tid framöver nu när hon förstår vad som sker runt henne mer och mer. jag vill att sängen ska vara en trygg plats, och hon har aldrig behövt ligga där och skrika utan sängen ska vara en lugn och mysig plats och det verkar hon ju tycka eftersom hon somnar så gott. hon ligger även bara i sängen på natten. så att den förknippas med nattsömn. på dagarna sover hon i sin vagn, både ute och inne.

ja det känns som man börjar få lite koll på vardagen, förstå varandra och skapa en bra rutin. det är jätteskönt. sedan vet man ju att såfort man tror att man fått in en rutin så ändas det, men jag tycker hela tiden det ändras till det bättre. och det har sett ganska likt ut från första början faktiskt. men man får ta dag för dag helt enkelt =)

det är en spännande resa detta!
Postat av: Emma

Håller absolut med dig. Även om det förändras fram och tillbaka hela tiden så blir det ändå långsamt lättare... men sedan börjar de gå.. och så jävlar kommer man få att göra :D

2010-10-16 @ 11:06:25
URL: http://hemmahosknyttet.blogg.se/

Det är kul med kommentarer så lämna gärna ett avtryck =)

MEN, läs gärna inlägget innan du kommenterar.

OM DU BARA HAR TÄNKT GÖRA REKLAM FÖR DIN BLOGG/TÄVLING WHATEVER SÅ KVISTA IVÄG NÅNANNANSTANS! TACK! (din kommentar kommer ändå bara raderas och inte klickar jag mej till din blogg heller!)


Vem är du?:
Kom ihåg mig?

Mail: (publiceras ej)

Din bloggadress, så jag kan hälsa på hos dej =) :

Kommentar: