nappens vara eller ikke vara?

     Publicerat: 2010-11-24 Kl: 13:40:00 | I kategori: Mamma-tankar | 7 kommentarer


Kerstin med sin nappis :)

hur resonerar ni kring nappen? hur mycket får en bebis/barn ha sin napp? några speciella regler eller hur gör ni? har ni nån tanke på hur länge ni kommer låta barnet ha napp?


vi har gjort så att kerstin får ha sin napp när hon ska sova. och bara då. när hon är vaken så är det nappfritt, då vill jag att hon ska göra annat, prata, leka med leksakerna, koncentrera sej på annat helt enkelt. eftersom hon bara får ha napp vid sovdax får jag för mej att hon åxå då förknippar nappen med lugn å ro och att man ska sova. hon får åxå ha den när vi åker bil. på morgonen vid 6 när hon ätit försöker jag i möjligaste mån få henne att somna om utan napp, det funkar ungefär hälften av gångerna. sedan kan man säga att hon får den om hon blir ledsen, men när hon blir gnällig så är det sovdax, så det går hand i hand.

jag har inte funderat så mycket på hur länge det är "okej" med nappen. har ni några tankar kring det? och hur vänjer man lättast bort den när den dagen kommer?
Postat av: Theres

Vad kul att du tycker det :)



Jag gör det i Paint faktiskt. Går smidigt så jag borde kanske ha börjat tidigare. Jag såg att folk har klickat och sökt på bilderna via Google från flera olika länder och tyckte att det kändes lite obehagligt. Kan du se det också i dina inställningar?



Till två års ålder tycker jag att det är okej med napp men jag vill absolut inte att hon ska ha det längre. Signe får ha napp i bilen och när hon ska sova. Ibland får hon den ändå på dagen eftersom hon tröstas av den och gillar den. Hon är ju så liten nu och jag vet inte om hon kan förstå när det är okej eller inte.. Men efter ett år tänker jag göra som du, och bara använda vid läggning.

2010-11-24 @ 17:39:34
URL: http://minbebis.com/blogg/mariatheres
Postat av: Ulrica

Vi ger också nappen när han är trött eller mer ledsen. Sen ibland håller han på och suger väldigt mycket på sina händer och på tummen och då brukar vi ibland också ge nappen för det känns lättare att avvänja honom nappen än tummen. Det är inte alltid han vill ha nappen när han är trött och då spottar han ju bara ut den. Än så länge är det inga problem med nappanvändningen så jag bekymrar mig inte i onödan =)

Om han somnar med nappen i munnen brukar vi däremot ta bort den efter ett tag.

2010-11-24 @ 17:44:16
URL: http://myranulrica.blogg.se/
Postat av: Theres

Jaha, vad jobbigt...! Lite konstigt ändå tycker jag att hon inte kunde hjälpa dig mer, hon på bvc. Men ska du gå dit sen?

2010-11-24 @ 18:57:04
URL: http://minbebis.com/blogg/mariatheres
Postat av: Anna - Mamma till Emilia med albinism

Jag låter E ha nappen så mkt hon vill, nu är hon iof inte så stor men hon har ett enormt sugbehov och hon liknar ofta Maggie i simpsons ha ha.

Tänker inte alls på nappen utan känner hon lite extra trygghet med den så får hon den,när hon somnar riktigt gott så ramlar den ut och hon störs inte av det.

2010-11-24 @ 23:12:13
URL: http://www.annagirl.se
Postat av: Nina/Liiiiten

Lukas accepterar inte napp överhuvudtaget.. Han bara spottar ut och grimaserar! Vilket är lite jobbigt på nätterna för då vill han ha tutte istället, vilket kommer bli "skoj" att vänja av honom vid!

2010-11-25 @ 09:08:04
URL: http://haekkinen.blogg.se/
Postat av: emeliehjaertajonas

Elias använder inte napp. Han vagrade ta den runt 3 månaders ålder och sen glömde jag bort den ;). Allvarligt då, jag glömde verkligen bort den ^^ ihihi. Nu tuggar han bara på kanterna när han får tag i den.



När jag ser ett barn som är äldre än 2år tycker jag det ser konstigt ut, men det är bara min åsikt.

Angående avvänjning, när jag jobbade på socialen var där ett barn som skulle vänjas av med napp och då trappades det ner till att bara vara på natten och sen sakta men säkert till att somna utan :)

2010-11-25 @ 11:31:55
URL: http://emeliehjaertajonas.blogg.se/
Postat av: Lussefia

min lille plutt har bara nappen när han är ledsen eller ska sova. han blir 4 veckor imorgon. när han somnat trillar nappen ut o sen sover han utan den. trycker inte in den när han är glad "tyst"

2010-11-25 @ 13:39:56
URL: http://lussefia.bloggsida.se/

Det är kul med kommentarer så lämna gärna ett avtryck =)

MEN, läs gärna inlägget innan du kommenterar.

OM DU BARA HAR TÄNKT GÖRA REKLAM FÖR DIN BLOGG/TÄVLING WHATEVER SÅ KVISTA IVÄG NÅNANNANSTANS! TACK! (din kommentar kommer ändå bara raderas och inte klickar jag mej till din blogg heller!)


Vem är du?:
Kom ihåg mig?

Mail: (publiceras ej)

Din bloggadress, så jag kan hälsa på hos dej =) :

Kommentar: