andningslarm - lets try it!

     Publicerat: 2010-11-17 Kl: 08:45:00 | I kategori: Mamma-tankar | 5 kommentarer

nu har jag gjort det. bestämt mej för att iaf HYRA ett andningslarm i en månad och se, OM det lugnar mej eller inte. gör det inte det, skickar jag tillbaka det, blir jag lugnare, ja då är det ju jättebra! har läst runt lite och alla som har detta larm är mycket nöjda, så jag provar. så får vi se. så  slipper jag fundera mer "undrar OM jag skulle känna mej lugnare med ett larm?" . dock känner jag att det är viktigt att jag tar tag i det underliggande problemet med min oro. detta är ju bara att stilla "symptomen". fortsättning följer...


lite svar på frågor:

många hävdar att dom ofta fellarmar. vad jag läst av folk som använder larm med sensorplattor, och som haft i flera år till flera barn, så har dom flesta inte vart med om ett enda fellarm. det verkar vara en myt bland folk som inte testat. därimot larmen man fäster på blöjjkanten, verkar fellarma rätt ofta. men hellre ett fellarm, än att hitta ett livlöst barn i sängen en morgon och veta att man kanske kunnat förhindra det om man blivit varnad!

ang min oro. jag vet inte hur det kommer bli i framtiden, men just nu är risken som "störst" fast man kan ju inte tala om stora risker, ca 20 barn per år drabbas. det är säkert större risk att vi dör i en billolycka egentligen... jag oroar mej för allt, jämt, men detta med psd är så jobbigt just nu, så jag väljer att prova å se om ett larm kan hjälpa mej, eller inte.
Postat av: Theres

Jag har också funderat på andningslarm fast jag är inte alls lika orolig som dig. Nu börjar ju Kerstin bli så stor också att den största risken är över. Men det är klart att du ska prova om du tror att det fungerar.



En sak jag har tänkt på med det där är dock att det är många som säger att det larmar ibland fast det inte är någonting. Alltså att den fellarmar. Tänk vad rädd man skulle bli då?? Usch. Om man verkligen trodde att hon slutade andas. Förhoppningsvis fungerar det du köper bättre!

2010-11-17 @ 08:56:40
URL: http://minbebis.com/blogg/mariatheres
Postat av: Frida

Är det bara nu i den här åldern du oroar dig eller är det för alla andra också?

Är det enbart psd och att hon ska sluta andas som skrämmer dig?

2010-11-17 @ 10:03:51
Postat av: Theres

Jaha är det? Tur att jag inte visste det! Jag trodde att det var lika stor riska mellan 0-4 månader. Ja om du mår bättre och känner dig säkrare ska du självklart ha det :) Har du läst mycket om riskerna och så? Hur stor/liten är risken att det kan inträffa?



Hmm.. Nu tänker jag också att jag kanske borde skaffa. Det vore det absolut värsta som skulle kunna hända. Fy!

2010-11-17 @ 10:15:10
URL: http://minbebis.com/blogg/mariatheres
Postat av: Anonym

Det är i all välmening jag säger att dom kan fellarma. På sjukhuset fellarmade vårat dagligen, och det är ju av modell värsting där syresättning, puls och andetag syns på en monitor. Man måste då bara behålla lugnet och kolla på barnet innan man drabbas av panik. Första gången trodde jag att jag skulle dö. Man trodde ju inte att deras grejjer ska fela. För övrigt vill jag bara säga att jag tycker du är otroligt stark som vågar möta ditt problem och försöker hitta lösningar på det.

2010-11-17 @ 10:48:52
Postat av: Anna - Mamma till Emilia med albinism

Vi har det larmet, tycker det fungerar jättebra, har inte fellarmat en enda gång, man ska ha nr 2 för det fungerar bäst.

Glömmer man stänga av det, ja då tjuter det så fungerar gör det, jag har aldrig varit orolig över hennes andning sedan vi köpte detta, jag litar på det men självklart tittar jag även till henne när hon sover själv i sin säng.

2010-11-17 @ 14:23:02
URL: http://www.annagirl.se

Det är kul med kommentarer så lämna gärna ett avtryck =)

MEN, läs gärna inlägget innan du kommenterar.

OM DU BARA HAR TÄNKT GÖRA REKLAM FÖR DIN BLOGG/TÄVLING WHATEVER SÅ KVISTA IVÄG NÅNANNANSTANS! TACK! (din kommentar kommer ändå bara raderas och inte klickar jag mej till din blogg heller!)


Vem är du?:
Kom ihåg mig?

Mail: (publiceras ej)

Din bloggadress, så jag kan hälsa på hos dej =) :

Kommentar: