fästingprofylax

     Publicerat: 2010-04-23 Kl: 18:37:18 | I kategori: Övrigt | 2 kommentarer



idag har hundarna fått på sej fästinghalsbanden, jävlar var fästingar det kommit nu. scalibor-halsbanden är överlägsna när det kommer till fästingskydd! mina hundar har haft exakt noll fästingar sedan jag började med det för tre år sedan, och att dom håller i 6 månader är toppen!

många är rädda för dessa halsband, då det går nån skrämselpropaganda, det är galet! folk får för sej att det är farligt, att det är nervgift.. JA, det är gift, om du är en fästing, men din hund är ingen fästing. det finns enstaka hundar som får en neurologisk reaktion på halsbanden, dessa ska såklart inte ha dom, men denna reaktion är ofarlig! man tar av halsbandet och tvättar hunden, sedan går det över.

folk är inte alls rädda för antibiotika, kortison åsånt, det vill man ha mot allt. antibotika dödar ju bakterier, det är åxå ett "gift" isåfall. det finns betydligt fler hundar som blir sjuka av mediciner, än av fästinghalsband.

sedan vill man gärna använda tex dessa hemska citronhalsband, gudbevars att dom inte finns längre. den lukten, tänk en hund, med deras känsliga luktsinne att ständigt gå med ett stinkande halsband som vem somhelst får huvudvärk av. dessutom fungerar det inte tillfredstllande alls!

nej, använd ordentliga fästingskydd! om hunden inte tål scaliborhalsband, eller att man inte kan ha det av andra anledningar tex småbarn, eller hundkompis som biter i halsbandet, så använd expot eller frontline! jag själv tycker det är bökigt med dessa spot-ons en gång i månaden, och DYRT, men ibland fungerar det ju inte med halsbandet.
skippa naturpreparat, och ge din hund eller katt riktigt fästingskydd (katt kan bara använda frontline!) och minska risken att din hund drabbas av borrelila eller anaplasmos! DET är något att vara rädd för. men så långt tänker visst inte många.

lycka till med en förhoppningsvis fästingfri sommar :)


Postat av: Gia

Önskar att jag kunde använda halsbandet istället för det eländiga frontline men det blir sånt förskräckligt pälstrassel om min vovve har halsband på sig hela tiden.

2010-04-23 @ 21:44:25
URL: http://bellonas.wordpress.com
Postat av: Babbett

Ha ha, kul att vi skrev om fästingmedel samma dag!!



Och du, om du svarar på mina kommentarer till din blogg så får du gärna göra det här. Det ser lite konstigt ut när du gör det i min blogg :-P

Hänvisar till ett en kommentar från Paula, ti hi.

2010-04-24 @ 20:01:28
URL: http://babbett.blogg.se/?tmp=24195201

Det är kul med kommentarer så lämna gärna ett avtryck =)

MEN, läs gärna inlägget innan du kommenterar.

OM DU BARA HAR TÄNKT GÖRA REKLAM FÖR DIN BLOGG/TÄVLING WHATEVER SÅ KVISTA IVÄG NÅNANNANSTANS! TACK! (din kommentar kommer ändå bara raderas och inte klickar jag mej till din blogg heller!)


Vem är du?:
Kom ihåg mig?

Mail: (publiceras ej)

Din bloggadress, så jag kan hälsa på hos dej =) :

Kommentar: